תוכנית מסע לדוגמא

 

להלן הצעה לתכנית מסע לשלושה ימים. תכנית זו משמשת כהצעה בלבד,

התכנית הסופית תקבע בתאום עם בית הספר ובהתאם לתקציב:

היום הראשון

היום הראשון עוסק בהכרות ראשונית עם הגליל ועם מסע זהותי אישי, ביום זה נצלול פנימה לתוכנו ונעמיק במשאבי ההתמודדות האישיים שיש לכל אחד ואחד. נפתח את המסע במעגל שיח אשר בו נשאל "מהי דרך ישרה שיבור לו אדם" ונחשוב על הדרך הישרה של כל אחד ואחד מאתנו ומשם נצא למסלול הליכה בנחל עמוד או במצוק הארבל.

נחל עמוד – נצא למסלול הליכה משחרר בטבע, במהלך ההליכה נלמד על סביבת המסלול וחבל ארץ הגליל, המסלול מעגלי ומסתיים בברכות השכווי (אורכו כ-3 שעות). במסלול משולבת כניסה לברכות המים, והוא מותאם לתלמידי חט"ב ומעלה.

לאחר המסלול נערוך מעגל שיח בנושא המסע והחיים- תהליכי שינוי.

אופציה משנית הארבל – המסלול מתקיים בירידה ממצוק הארבל, נלמד על תוואי המסלול הייחודי במקום זה ועל ההיסטוריה המפוארת בארבל, על קרבות הורדוס ומתנגדיו שאירעו באזור ועל הרצון לחירות ולעצמאות אישית. אורך המסלול כ-2.5 ק"מ (עד ואדי חמאם). במסלול משולבים סולמות מתכת, יתדות ומעקות והוא מותאם לתלמידי חט"ב ומעלה.

לאחר המסלול נערוך מעגל שיח בנושא צמיחה מתוך משבר, בעקבות חווית הקושי במסלול.

סיור בפקיעין – לאחר ארוחת הערב נסייר בכפר העתיק בפקיעין שם נתחבר לסיפור המיוחד על מערת הרשב"י, נגיע אל הכיכר המרכזית בכפר ונלמד על ייחודיותו של הכפר ותולדותיו ועל העדה הדרוזית החיה בתוכו. נמשיך לבית הכנסת העתיק ונפגוש את מרגלית זינאתי- שהקדישה את חייה לשמירת הגחלת בפקיעין. את הסיור נסיים בשתייה חמה ובאכילת פיתה דרוזית או בקלאווה… הפעילות מלווה בשחקנים מפעילים ובתושבי המקום.

נסכם את היום במעגל שיח ועיבוד.

היום השני

הציר המארגן של היום השני הוא חיבור למעגלי שייכות והוא שוזר את כלל הפעילויות הנערכות ביום זה. נפתח את היום במעגל שיח העוסק בעיבוד הפעילות בפקיעין והמשמעות האישית של השייכות למעגלי המסורת.

נמשיך אל "המירוץ לעבר" בצפת–  את יום הפעילות נפתח בעיר העתיקה בצפת ובה נעבור פעילות חווייתית במיוחד! הקבוצות תתחלקנה לתתי קבוצות ותצאנה למירוץ משימתי בין סמטאות וסודות העיר העתיקה. התלמידים יתחפשו בלבוש צבעוני עתיק, יבקרו בגלריית אומנות ובבתי הכנסת העתיקים של מקובלי צפת, בפעילות תשולב נגינה ושירה משותפת עם נגן כליזמר צפתי.

נמשיך לפעילות חקלאית בעין כמונים– ניסע לאתר מיוחד במינו של הגשמה ציונית בת זמננו בו נפשיל שרוולים ונחוש לכמה רגעים מהי עבודת אדמה. נפתח בשיחת פתיחה על החיבור ההתיישבותי בגליל והקשר לארץ, ניקח חלק פעיל בבניין הארץ ופיתוח הגליל בעבודות חקלאיות שונות כגון: סיקול חלקות, גיזום נוף, בניית טרסות, ועיבוד קרקע. מן העבודה בשדה עוברים לבישול סיר פוייקה! נשתתף בחיתוך, בהבערת האש ובכל תהליך ההכנה, הפעילות מושתתת על עבודה משותפת ומביאה לביטוי מעשי את השייכות למעגל חברתי, במעגל השיח נעבד את האחריות שגילינו במהלך העבודה ואת שאלת האחריות למעגלים חברתיים רחבים יותר- העולים מן השאלה 'השומר אחי אנוכי?'.

היום השלישי

חלף עבר לו ביעף חלקו הגדול של המסע ואנו ביום האחרון העוסק בזהות הציונית ובצידה לדרך להמשך מסע החיים.

את היום נפתח בסיור באתר תל חי, נבקר בחצר היישוב ונכיר את חיי החלוצים במקום ואת מסירותם, נשמע את סיפור הקרב שהפך לסמל ציוני ונדון במיתוס שנוצר סביב אירועי תל חי והרלוונטיות שלו לימינו.

נצעד בשביל הפצועים עד לאנדרטת האריה השואג, למרגלותיה נקיים מעגל עיבוד בו נשתף בתחושות ובחוויות מהאתר העוצמתי ונברר מהם מעגלי השייכות הקבוצתית שלנו- מהכיתה והשכונה ועד לעם ולמדינה, נלמד ונשוחח על מסירות ונתינה- ממסירותם של לוליינוס ופפוס בימי טורנוסרופוס הרשע ועד מסירותו של יהודה גרינפלד הי"ד שנהרג במלחמת לבנון השנייה.

מתל חי ניתן להמשיך למסלול טבע קליל באזור, על פי בחירת בית הספר.

במהלך המסע קיימת אפשרות נוספת לביקור:

בפארק התלמודי בקצרין – בפעילות נחייה את הכפר התלמודי אשר שכן במקום בעבר, נצלול בזמן ונחליף מלבושינו ללבוש מתקופת התלמוד, נתנסה בעבודות מתקופת התלמוד (בנייה בבוץ, ביקור אצל הנחתום, בישולים חקלאיים), נלמד מקורות תלמודיים בדרך חווייתית (נצפה בסרטון על התקופה, נעבור חווית "הקהל" בבית הכנסת הקדום, נבקר משפחה "תלמודית") ונלמד כיצד חיו באותה התקופה. הפעילות מלווה בכעשרה שחקנים אשר מפעילים את התחנות השונות ומהווים דמויות רקע בכפר הקדום.

כאמור, תכנית המסע ניתנת לבנייה ולהתאמה לבית הספר, בהתאם לרצונותיו וצרכיו.